-

Janne Siirilä – med passion för tunnelbanor

Blog Career stories

Janne Siirilä, projektledare för tunnelbaneprojekt i Helsingfors, tycker om att cykla, hänga i depåer och fascineras av tunnelbanestationer i storstäder. Han är en självutnämnd tunnelbaneman och har hittat sina karriärdrömmar i den underjordiska världen.

"Att arbeta med tunnelbaneprojekt har öppnat dörrar till intressanta platser, till exempel besök i kontrollrummet för ett internt tåg på Chicagos flygplats, depån och hytten för New Yorks tunnelbana samt kontrollrummen för tunnelbanan i Bilbao och Paris. Även på semestern vill jag inte missa chansen att prova den lokala tunnelbanan. Det finns något intressant med att en bondpojke som jag får arbeta med artärerna i städer som myllrar av mänskligt liv.

Om man tänker på den typ av bilder som gör Helsingfors internationellt igenkännbart, så är det Domkyrkan och vår orange tunnelbana. Det är fantastiskt att kunna säga att jag har varit inblandad i ett av dem", säger Janne.

Vilken karriärväg har lett dig till att bli expert på tunnelbanor?

I början av millenniet arbetade jag med ett kraftdistributionsprojekt för Siemens när avdelningen för järnvägstransport erbjöd mig en tjänst på förreglingsprojektet på linjen Uleåborg-Torneå. Jag gick vidare och gjorde systemtester och integrationstester för att säkerställa driftskompatibilitet. På de här jobben fick jag uppleva varma sommardagar med grillunch och kalla och mörka förhållanden på spåret under vintern i norra Finland. Det fanns gott om snö och de signaler som skulle testas flyttades med snöskoter.

År 2007 började jag på HKL (numera Kaupunkiliikenne), där jag arbetade som projektingenjör på projektet för den automatiska tunnelbanan inom områdena förregling, ATC och plattformsdörrar. Det automatiska tunnelbaneprojektet avbröts 2015. Leveransomfattningen för det avbrutna projektet omfattade trafikstyrningssystemet för den då framtida Länsimetro, som HKL var tvungen att göra en ny upphandling på grund av avbrottet. I projektet Länsimetro Fas 1 var jag projektledare för entreprenören för förreglings- och trafikstyrningssystemet. När Länsimetro var färdigbyggt började jag på Mipro 2017.

Mipro är ett företag inom trafikledning och säkerhetssystem, där jag arbetade en kort tid med produktutveckling innan jag blev account manager för tunnelbanekunder. Denna roll gav mig möjlighet att utöka mina kunskaper inom försäljning. Förutom försäljning kunde jag upprätthålla och utveckla mina tekniska färdigheter och färdigheter inom projektledning, till exempel genom att stötta projektledare och huvudkonstruktörer i tunnelbaneprojekt.

På Welado är jag nu involverad i METKA-projektet (Metro Capacity Project for the Metropolitan Region), som bland annat syftar till att öka automatiseringsnivån och därmed öka tunnelbanans kapacitet.

Hur har du fått din kunskap om tunnelbanor?

Det finns inte mycket utbildning om tunnelbana i Finland, men erfarenheten av att arbeta med statliga järnvägsprojekt gav mig en bra grund för tunnelbanefrågor. Det mesta av min kunskap har jag fått på traditionellt sätt, genom att lära mig utantill och genom att lyssna på mer erfarna experter. Min tekniska bakgrund hjälper naturligtvis till, och jag tog examen som el- och automationsingenjör 2001. Samtidigt som jag arbetade studerade jag i två år till ingenjör inom försäljning och projektledning. Studierna gav mig en teoretisk grund och stärkte mina egna färdigheter, och jag tog examen 2023.

Vilka tjänster erbjuder ni till Welados tunnelbanekunder?

Som konsult kan jag kombinera den erfarenhet jag har fått under hela min karriär och i synnerhet mitt perspektiv på både kund- och leverantörssidan. Jag har en god förståelse för bådas sätt att tänka, utmaningar och behov. Jag fortsätter att arbeta med människor och projekt som jag känner, så förändringen i min dagliga rutin har inte varit alltför stor.

Försäljningsarbetet är ett trevligt komplement till mitt arbete som tunnelbanespecialist. Jag erbjuder min och andra gueladiers expertis inom projektledning, trafikledningssystem och förreglingssystem för tunnelbaneprojekt. På Welado kan vi också erbjuda kunderna expertis inom områden som jag inte själv har, till exempel miljöfrågor, mätning och kartläggning samt hosting.

Till min hjälp har jag över 300 finska och svenska experter inom olika områden, varav den senaste jag arbetade med var en miljökonsult. Det var verkligen inspirerande att lyssna på Pinja Kasvio, och på några minuter hade hon minst fördubblat min kunskap om miljöfrågor i projekt.  

Vad fick dig att välja Welado som arbetsplats?

Jag har alltid arbetat för samma arbetsgivare under lång tid, och jag trivdes bra på Mipro också. Jag började som Weladoanställd i maj 2024, då Jyrki Kataja råkade ringa i rätt ögonblick för att berätta om läget i Welado gällande tunnelbanefrågor. Nyfikenheten på konsultrollen tog överhanden och en av de faktorer som avgjorde var förstås min upplevelse av Welado som en öppen, pålitlig och tillgänglig arbetsgivare.

Hur stödjer Welado som plattform expertis som är relevant för dig?

På bara några dagar har jag blivit en del av METKA-projektet, där jag får göra det jag älskar och det jag kan. Projektet innebär också en bra utmaning, som håller en på gott humör. Även yngre experter ansluter sig till METKA-teamet, och jag kan nu dela med mig av min expertis till dem.  

Varför lyckas Welado på marknaden för stadscyklar?

Vi har de rätta experterna med ett brett utbud av expertis inom teknik, projektledning, upphandling, mätning och miljö, oavsett om det gäller järnväg, spårvagn eller tunnelbana. Det här teamet har all potential att leverera projekt som alltid är enkla för våra kunder.

Hur slappnar en tunnelbaneman av?

Jag är mountainbike-entusiast. Förutom att jag pendlar har jag lärt känna Helsingfors fina cykelvägar, till exempel Centralparkens mountainbikespår, strandpromenaderna och klipporna. Om jag inte sitter i sadeln kan det hända att jag slår på basen. Jag är också med i ett ingenjörsband, Primal Maze, som ibland gör spelningar.