Stockholm
Bengt Alm
Hej Bengt, kul att ha dig tillbaka! Den naturliga första frågan är förstås vad som gjorde att du sökte dig tillbaka till oss.
Förutom att jag trivdes under mina år på STHK så var det som lockade mig tillbaka den stora frihetsgraden att påverka min inriktning och att konsultrollen ger större möjligheter till omväxling och att lära sig nya saker. Det är kanske lättare att inse sådana saker när man får distans till det.
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag har jobbat med fordon i princip hela mitt yrkesliv. Det började med lastbilar men gled ganska snart in på järnvägsfordon, till en början godsvagnar. Jag har jobbat mycket med konstruktion, upphandlingar och nationella krav kopplat till gods- och arbetsfordon. ECM, underhållsansvarig enhet, och regelverken kring detta har jag också arbetat mycket med. Ett annat område är riskanalyser (CSM-RA) och väsentlighetsbedömningar i samband med förändringar av fordon. Sammanfattningsvis kan man säga att jag hanterar förändringar i fordonsflotta.
Har du något drömuppdrag?
Något som skulle vara spännande är att vara med i ett implementationsprojekt för ETCS-system (ERTMS-ombordsystem). Att följa hela processen från förstudie via upphandling till installation och driftsutvärdering. Det finns nog goda möjligheter till att prova på detta hos STHK.
Den privata Bengt då, vad gillar du att göra på fritiden?
Jag har ägnat mig mycket åt judo för att hålla mig i form och jag är innehavare av svart bälte 2 dan. Men nästan ännu roligare har varit att vara tränare i judo åt barn med intellektuella variationer och Downs syndrom. Det har jag hållt på med i över 15 år, jag var bland annat headcoach för det svenska laget i Special Olympics i Los Angeles 2015. Detta är något jag brinner för och har gett mig väldigt mycket på ett personligt plan. Jag gillar även att åka skidor alpint och försöker få till en veckas åkning varje vinter.
Jan Paul Andersson
Luleå
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag är uppvuxen i Braunschweig i Tyskland. Jag utbildade mig till järnvägsingenjör och jobbade länge på Siemens, bland annat med retrofit för ETCS-system i Schweiz.
Så småningom flyttade jag till Sverige där jag fortsatt jobbade på Siemens inom olika signalprojekt i Stockholms kollektivtrafik, till exempel på tunnelbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan. Jag har haft roller som projektledare, affärsutvecklare och försäljningschef men jag har hela tiden varit direkt involverad i kundprojekten.
De senaste åren har jag varit i konsultbranschen som chef för signalavdelningen på ett större konsultbolag. I min roll har jag jobbat mycket med digitalisering av järnvägen, bland annat inom preventivt underhåll, samtidigt som jag har varit engagerad i konsultuppdrag. Under denna tid har dessutom kärleken fört mig till Luleå där jag bor nu.
Vad är din bild av STHK?
Jag har känt grundarna John och Magnus länge, vi har sprungit på varandra på mässor och även gjort en del projekt ihop genom åren. När tillfället att ta steget till STHK uppenbarade sig var det inget svårt val då jag länge varit nyfiken på företaget. Bland annat lockades jag av STHK:s goda rykte i branschen och att det är ett lite mindre företag än de jag varit på tidigare.
I vilka sammanhang trivs du bäst?
Jag skulle säga att jag är väldigt social. Jag trivs bäst när jag får samarbeta med människor och jag tillhör dem som verkligen gillar att gå på mässor.
Jag tycker också om att utforska nya vägar och att reda ut saker. Och jag ser mig själv som en lagbyggare, jag är inte hierarkiskt styrd och gillar konsensus och harmoni.
Vad tycker du om att göra på din fritid?
Jag har två små barn som jag nyligen var föräldraledig med, och detta dominerar naturligtvis fritiden. Annars gillar jag att spela padel och att simma. Och jag älskar vinteraktiviteter som att åka skoter och åka längdskidor så det passar att bra att jag har flyttat upp till Luleå.
Jag är dessutom en hängiven byggare av modelljärnväg. Jag driver ett digitaliseringsprojekt på Märklinbanan som beräknas vara klart inom tio år, vilket får anses vara en normal planeringshorisont inom den här branschen.
Jag är verkligen en äkta järnvägsnörd, vilket är ett intresse som började med min morfar som jobbade inom järnväg och att jag följde med honom till jobbet. Jag älskar att åka nattåg och panoramatåg. Min dröm att åka Shinkansen i Japan och samtidigt äta en fin wagubiff!
Beskriv dig i din yrkesroll med tre ord!
Social, kreativ, byggare.
Favoritmusik?
Jag gillar tysk rap, som die Fantastischen Vier.
Favoritfilm?
James Bond! Helst med Sean Connery i huvudrollen.
Har du något medskick till vår bransch?
Vi måste bli bättre på att få in yngre i branschen och i våra företag, både för att klara resursfrågan men även för att få in nya idéer och ta intryck av värderingar och tankesätt som yngre generationer har. Detta är en hjärtefråga för mig.
Västerås
Tommy Andersson
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag växte upp i Kungsängen utanför Stockholm men bodde ett tag i Norrlands inland utanför Strömsund. Efter det har jag gjort mig hemmastadd i Arboga där jag fortfarande bor.
Det stod ganska tidigt klart att jag skulle hamna i byggbranschen. Detta bland annat eftersom min far var snickare vilket inspirerade mig att välja bygg- och anläggningsprogrammet i gymnasiet.
Efter gymnasiet började jag jobba som lärling och hoppade runt på olika storbyggen och gjorde väldigt olika saker. Det var allt från gipsning till formspikning. På detta sätt lärde jag mig mycket och byggde upp erfarenhet under några år och så småningom blev jag utsedd till arbetsledare och senare även arbetschef på byggen.
Sedan dess har jag fortsatt med att arbeta i en väldig massa byggprojekt runt om i landet med allt från aluminiumprofiler till betong inom byggnader, industrier och anläggningar. Jag har haft olika roller; byggledare, arbetsledare och kontrollansvarig bland annat.
På STHK fortsätter jag i samma anda inom affärsenheten Infrastruktur, där jag är involverad inom byggen av bland annat fastigheter, bostäder, broar och järnvägsdepåer främst i rollen som byggledare, projektledare och kontrollansvarig.
När trivs du bäst i din yrkesroll?
Jag trivs helt enkelt bäst när jag kan vara med och se till att byggprojektet flyter på i rätt riktning. Jag gillar att samarbeta och träffa folk, och tycker att det är intressant att stifta bekantskap med olika byggen runt om i landet. Jag är ingen kontorsmänniska utan föredrar att vara ute i projekten i fält för att få bäst framdrift.
Vad är ditt intryck av STHK och Welado?
Jag ska ärligt säga att jag inte hade hört talas om varken STHK eller Welado förrän min nuvarande affärsenhetsledare kontaktade mig. Det han berättade om firman lät intressant och här är jag nu. Det känns för övrigt lite kul att jobba i en finsk koncern då min mor är finska.
Vad gillar du att göra på din fritid?
Jag gillar att vara ute i naturen. Jag jagar älg, plockar svamp eller fiskar i Hjälmaren med mina barnbarn. Och så kan jag inte låta bli att hålla på med byggande och spikande hemma heller.
Vad gillar du för film eller tv-program?
Jag gillar naturprogram och dokumentärer om till exempel historia. En favoritserie är Yellowstone.
Vad tycker du om för musik?
Jag lyssnar gärna på dansbandsmusik. När jag bodde i Norrland kunde vi åka 30 mil för att gå på dans.
Beskriv dig själv i din yrkesroll med tre ord!
Att jag kan det jag håller på med, är bra på att tala med alla och har lätt att komma överens med till exempel entreprenörer. Det var i och för sig inte tre ord utan snarare tre olika saker.
Har du något meddelande du vill skicka till branschen?
Det spelar ingen roll hur fort man springer om man springer åt fel håll.
Joel Anselin
Berätta om ditt yrkesliv, Joel
Jag var tidigt teknikintresserad, gillade skolämnen som fysik, kemi och gick så småningom tekniskt gymnasium. På fritiden höll jag på en del med programmering och var väl en del av den så kallade Commodore 64-generationen. I militärtjänsten var jag Viggen-mekaniker på flygflottiljen F7. Mycket teknik helt enkelt.
Men när det var dags att ta steget ut i arbetslivet lockade det inte att sitta still vid en skärm hela dagarna. Eftersom jag alltid gillat att vara fysiskt aktiv valde jag i stället att under några år jobba som cykelbud i Göteborg.
Tillslut blev det ändå teknikbranschen, närmare bestämt järnväg. Detta var ju inte det mest högteknologiska och trendiga området men jag insåg snabbt att de tekniska utmaningarna med reläteknik och distribuerade, robusta system låg på ett annat mer långsiktigt plan. Som praktiskt lagd tilltalade det mig också att tekniken var konkret och det var intressant att se hur detaljerna påverkade funktionen.
Det har sedan dess blivit en hel del signal inklusive ERTMS med roller som signalprojektör, säkerhetsgranskare, assessor och uppdragsledare. Jag har även lett verksamhet innefattande ESTK det vill säga el, signal, tele och kanalisation inom järnväg.
Ledarskap ligger mig också varmt om hjärtat. Jag gillar att driva och bygga upp en kultur och skapa förutsättningar för fungerade lag där folk trivs, och detta har jag haft äran att göra både som gruppchef och som affärschef inom järnvägsprojektering och som ansvarig för nyetablering av kontor.
Vad har du för drömsits, när trivs du bäst?
Det är faktiskt den jag nu tillträder på STHK!
Jag gillar som sagt att vara med och skapa fungerande och välmående team och jag skulle vilja beskriva mig själv som en lagspelare och problemlösare med mycket drivkraft att få människor att fungera tillsammans. Jag brinner också för lärandet och att möjliggöra kunskapsöverföring mellan seniora och juniora personer för att långsiktigt säkra leveranserna.
Vad har du för intryck av STHK så här långt?
När jag blev uppmärksammad på tjänsten kände jag inte till så väldigt mycket om STHK. Jag visste förstås att STHK fanns och att ni var en stor spelare inom signal och jag hade sprungit på STHK:are på något seminarium.
Under rekryteringsprocessen har jag fått ett mycket gott intryck av STHK och den finska partnern Welado. Det finns mycket fart och energi och ett stort engagemang. Så jag ser goda möjligheter till utveckling av företagen tillsammans och jag känner verkligen att jag vill vara med och bidra med mitt kunnande och mitt kontaktnät i Göteborg och Skåne.
Vad gör du på din fritid?
Som jag nämnde tidigare gillar jag att röra på mig och för tillfället ägnar jag mig mest åt landsvägscykling och klättring, både inomhus och utomhus. Jag har även sysslat mycket med taekwondo och andra kampsporter men numera deltar jag inte själv utan följer mina barn som är aktiva.
Annars gillar jag att vildmarkscampa och åka skidor.
Stockholm
Mats Arnoldsson
Berätta om din bakgrund!
Jag gick tekniskt gymnasium och efter det fick jag jobb på SJ:s depå i Hagalund i Stockholm. Jag hade väl egentligen inget speciellt tågintresse men jag insåg då att det var kul och intressant. Jag jobbade som reparatör av ellok, bland annat med RC-lok och så småningom X2000.
Efter ett antal år gick jag vidare till SJ:s huvudkontor för att jobba med reservdelsförsörjning till Öresundstågen X31.
Detta med underhållsplanering och reservdelsplanering blev ett område jag fick tillfälle att jobba mer med på A-Train som trafikerar Arlandabanan med sina X3-fordon. Hos dem jobbade jag med att bygga upp underhållsavtalssystemet Maximo. Parallellt var jag delaktig i de vintertester som utfördes, och jag gjorde även besiktningar av tågen innan leverans till Sverige.
Efter trafikstarten för fordonen jobbade jag som produktionsledare och ansvarade för underhåll och personalplanering. Jag avropade tågen från trafik för att styra in till verkstad för att utföra felavhjälpning, garantiarbeten och planerat underhåll samt säkerställde att rätt material och personal var på plats.
På detta spår fortsatte jag med X3 under ett antal år hos EuroMaint och jag har genom åren fått stor erfarenhet och kunskap om underhåll och fordon.
När trivs du bäst i jobbsammanhang?
Jag tycker om att vara med från början i ett fordonsprojekt. Jag trivs bäst när jag får vara med och påverka framför allt verkstads- och underhållsaspekterna och bidra till en hög kvalitet. Så jag trivs där jag är nu!
Hur hamnade du hos oss på STHK?
En tidigare kollega jobbar på STHK och undrade om jag var intresserad. Jag hade faktiskt inte hört talas om STHK tidigare, men det känns jättebra. Jag gillar att jag kan välja att jobba så mycket som passar mig. Och det är ett trevligt ställe med trevliga människor!
Vad gillar du att göra på din fritid?
Mitt stora intresse är att resa. Detta i kombination med att jag gillar uteaktiviteter som vandring och sportfiske har tagit mig till många vackra platser. Jag har varit mycket i Norge och en särskild favorit är Vaeröy utanför Lofoten. Förutom resor pysslar jag gärna med tomten eller båten.
Vad gillar du för TV-program eller film?
Jag tittar inte på så mycket men jag gillar White Lotus och engelska kriminalserier.
Vad lyssnar du på för musik?
Allt utom dansband, opera och komplicerad jazz!
Beskriv dig själv i din yrkesroll med tre ord!
Noggrann, strategisk, planerande.
Har du något meddelande du vill skicka till branschen?
Ett fordon behöver vara underhållsvänligt till sin konstruktion så att man inte behöver ta den ur drift så länge. Att ha hög kvalitet är något som åtminstone är med i övervägningarna, men just detta med underhållsvänligheten glöms ofta bort.
Stockholm
Stenungsund
Larry Bloom
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag har vigt mitt arbetsliv åt olika befattningar och roller inom industri, både som lärare och i näringslivet.
Jag började min bana som instrumenttekniker för ett entreprenadföretag. Där blev jag kvar länge och hann med en hel del olika roller och arbetsuppgifter. Bland annat var jag chef över en el/instrumentavdelning, jag startade en avdelning för tekniker och ingenjörer, och jag var inköpschef. Jag var även projektledare och kundansvarig för stora kunder. Under tiden växte företaget från 20 till över 100 anställda. Det var en riktigt rolig och lärorik period i mitt yrkesliv helt enkelt.
Efter detta startade jag eget företag och konsultade. Samtidigt drev jag en kennel.
Efter ett tag sadlade jag om till lärare inom industri på tekniskt program och yrkeshögskola, vilket jag höll på med i tio år.
Det var väldigt stimulerande och roligt att träffa motiverade ungdomar och vuxna, samtidigt hålla en god kontakt med det lokala näringslivet för att arrangera och besöka praktikanter, studiebesök med mera.
Fram till nu har jag pendlat mellan att arbeta inom industri och med utbildning.
Inom industrin har jag under senare år arbetat mycket med underhåll, projekt och reliability. Och i utbildningssvängen har jag byggt upp ett elprogram. Jag tycker att det har gett mig en mycket komplett bild av industrisektorn med allt från kompetensbehov till kvalitet och tillförlitlighet kring processen och det som produceras.
När trivs du bäst i din yrkesroll?
Jag gillar att vara med och bygga upp! Jag tycker om hela paketet från rekrytering till kundrelationer, med frihet under ansvar.
Vad tilltalas du av hos STHK?
För det första lockades jag av att jag får vara med och bygga upp industriområdet inom företaget i Sverige, med tanke på vad jag nyss sa. Och så gillar jag att det är en platt organisation där man inte försvinner i mängden, och jag har också ett väldigt gott intryck och samarbete med min chef.
Jag hade inte hört talas om STHK innan men eftersom jag har jobbat en del i Finland hade jag hört talas om Welado.
Vad gör du helst på fritiden?
Jag gillar att motionera, som exempelvis att promenera eller jogga vid havet, eller i skogen. Gärna på Tjörn och Orust, eller Svartedalens naturreservat intill Stenungsund. Jag älskar havet och skogen. Och så gillar jag att snickra på huset, jag är mer eller mindre uppvuxen med hammare i handen då min pappa var snickare. Jag älskar också att dansa och har tidigare varit danslärare och arrangerat kurser i bugg. Jag har förresten tävlat i breakdance!
Vad lyssnar du på för musik?
Jag var DJ när jag var yngre, en karriär som fick ett abrupt slut när hela min utrustning stals ur min gamla Saab 900. Jag lyssnar mycket på 80-talsmusik, som italo disco, Pet Shop Boys, Depeche Mode med mera, men är också en allätare inom musik.
Vad ser du helst på för film eller tv-serier?
Jag gillar äventyrsserier med historisk anknytning, som Game of Thrones, la Casa de Papel, Black Sails och Vikings.
Beskriv dig själv med tre ord!
Strategisk, social, bred kompetens
Var inte det fyra ord?
Jo.
Vad vill du skicka för budskap till branschen?
Vi behöver få in fler unga personer i industribranschen och gärna kvinnor. Faktum är att jag aldrig sett nyanställda komma in i arbetet så fort som de som kommer direkt från tekniska yrkesförberedande utbildningar med mycket praktik. Detta tycker jag är något att ta fasta på! Näringsliv och skola behöver göra ett stort och nytt omtag tillsammans, för att vända trenden och skapa en gynnsam framtid.
Göteborg
Zeljko Boskovic
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag är född och uppvuxen i Hercegovina i forna Jugoslavien och hamnade i Sverige på 90-talet. Efter att ha haft några kortare anställningar som tolk, snickare, fastighetsskötare och budbilschaufför jobbade jag några år med att bygga bilkarosser på Tom Walkinshaw Racings fabrik (Autonova) i Uddevalla. Där byggde jag bland annat Volvo C70 cab och ritade autocad.
En vän som jobbade på dåvarande Banverket Projektering lockade över mig till järnväg. Det ligger i släkten då både min morfar och farfar jobbade inom järnvägen. Jag började inom projektering och senare blev det olika projekt som konsult inom bland annat växelbyten och bangårdsarbeten.
De senaste åren har jag jobbat som teknikansvarig bland annat med fyrspårsbygget i Lund/Arlöv, byggledare vid uppgradering av trafikinformation, samt ett stort antal entreprenadbesiktningar från Ystad till Riksgränsen, främst inom mark och kanalisation. Det finns inte många orter i Sverige med järnväg jag inte har varit i.
När trivs du bäst i din yrkesroll?
Jag trivs bäst när det är mycket att göra och man måste ge järnet. Och jag trivs väldigt bra som byggledare inom kanalisation.
Vad är ditt intryck av STHK och Welado?
Jag kände inte till STHK alls förrän min före detta kollega började där. Och nu blir vi kollegor igen eftersom han leder affärsenheten Infrastruktur. Kul!
Vad gillar du att göra på din fritid?
Jag älskar att vara i skogen och eftersom jag bor på landet har jag alltid nära dit. Jag gillar att vandra och plocka svamp, och så jagar jag ripa i Jämtland och tjäder i Värmland.
Andra saker jag gillar är att meka med bilar och hålla på med min biodling (red:s anmärkning: skribenten försöker förgäves undvika att skämta göteborgskt om denna bisyssla).
Favoritmusik
Rock som AC/DC och Bijelo Dugme
Favoritfilm eller tv-program
Jag tittar aldrig på tv eller film, jag köpte tv för min dotters skull. Jag mekar med mina bilar i stället
Har du något budskap du vill skicka till branschen?
Att lyssna på de som har kompetensen runtom i landet och verkligen ta tillvara på den
Stockholm
Klas Brising
Berätta om din yrkesbakgrund!
Att jag hamnade i järnvägsbranschen var något av en slump. Efter examen som maskiningenjör på KTH ville jag jobba med programmering. Det spelade ingen större roll om det handlade om tvättmaskiner eller lastbilar eller tåg, jag ville skriva kod helt enkelt. Adtranz, som numera heter Alstom, utvecklar signalsystem för järnväg och de sökte utvecklare till balisprovare, ett testverktyg för ATC. Det blev mitt första jobb och min ingång i branschen.
Sedan dess har jag rört mig mer mot systemfrågor och projektledande roller inom signalsystem. Jag har bland annat varit utvecklingsledare för odometrisystem och lett ett utvecklings- och testteam som tog fram diagnostikverktyg för ombordsystem.
Jag jobbar fortfarande gärna med programvara men inte längre som utvecklare utan i ledande roller. Bakgrunden som programmera har dock gett mig värdefulla kunskaper och jag har bra koll på de europeiska standarderna som styr detta arbete inom signal.
Nu jobbar jag sedan några år i tvärbaneprojektet med växelstyrsystemet SoftPrio som implementeras på Kistagrenen. Det är ett intressant projekt och det är kul att vara med och ro det i land.
Vad är din bild av STHK?
Jag har trivts jättebra under de år jag varit på STHK och ångrar inte en sekund att jag tog steget hit från den stora systemleverantören till det mindre bolaget. Jag har haft spännande uppdrag hela tiden.
I vilket sammanhang trivs du bäst?
Jag gillar att ha trevliga, samarbetsinriktade kollegor omkring mig i ett trivsamt klimat. Jag gillar att försöka få igång ett samarbete mellan människor och lösa eventuella knutar. Och att skapa struktur i oreda och en plan framåt.
Vad tycker du om att göra på din fritid?
Jag är en friluftsmänniska som gillar att segla och att åka skidor och skridskor.
Och så är jag aktiv i barn- och ungdomsverksamheten i en basketförening. Trots att jag är lång har jag inte spelat inte själv och jag är egentligen ingen sportmänniska, men jag gillar att bidra till barn och ungdomars möjlighet till aktiviteter.
Beskriv dig med tre ord!
Lång, envis, strukturerad
Har du något lite oväntat intresse?
Jag gillar att mäta temperatur. Jag har byggt en mikrokontroller som hämtar temperatur från mätstation och jag har sensorer som mäter fuktighet i grunden på huset. Jag antar att detta har att göra med ett meteorologiskt intresse som jag fått via seglingen.
Vad gillar du för musik?
Soul och funk.
Har du något meddelande du vill skicka till branschen?
Signalbranschen har ett stort föryngringsbehov, vi i 50-årsåldern betraktas nästan fortfarande som unga vilket är lite skevt. Visst, det är robusta långsiktiga system som inte utvecklas så snabbt, men sättet att arbeta – allt från processer till verktyg och användargränssnitt – måste kunna bli mer attraktivt!
Stockholm
Anders Dahl
Anders, berätta om din yrkesbakgrund!
I grunden är jag väg- och vattenbyggare från KTH. I princip direkt efter studierna började jag arbeta på SL med utvärdering av passagerarräkningssystem och med statistik som man erhöll från trafikräkningen. Jag har sedan jobbat vidare med uppbyggnad och drift av sådana system vilka har blivit mer och mer sofistikerade i och med teknikutvecklingen. Jag har även lett uppdrag och projekt för montage och installationer av mätutrustning på olika typer av fordon.
Själva tekniken går ut på att man monterar räknare i form av sensorer på fordon och sedan samkör man denna information med klockslag, hållplatstider och position. Detta är oerhört viktiga data för att få en bild av hur kollektivtrafiksystemet beläggs men naturligtvis även värdefullt för att kunna planera trafiken och framtida utbyggnader. När jag började med automatisk trafikräkning så var vi pionjärer men i dag finns trafikräkningssystem på nästan alla fordon i kollektivtrafiken.
Jag har även jobbat som volontär i Gambia under ett par år i slutet på 80-talet. Det var ett färskvattensprojekt där pumpen drevs med solpaneler vilket var ganska oetablerad teknik på den tiden.
Hur skulle ditt drömuppdrag se ut?
Jag måste nog svara något med trafikräkning. Jag brinner verkligen för det. Jag ser samhällsnyttan med de projekt jag jobbat med trots att det kanske har setts med viss skepsis i början. Tekniken som kan användas blir som sagt mer och mer sofistikerad så att systemen ständigt kan förbättras, samtidigt som den personliga integriteten givetvis måste värnas.
Varför valde du STHK?
Jag såg i en annons på LinkedIn att STHK sökte IT-folk med intresse för kollektivtrafik och jag kände mig träffad. I dialogen tilltalades jag av intresset för min kompetens och min person, bemötandet var professionellt men ändå avslappnat. Det kändes helt enkelt som en bra matchning!
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag har tre vuxna barn som jag gärna umgås med. Och så har jag en sommarstuga i Småland som jag gärna åker till. Jag gillar att promenera och ägnar mig mycket åt omvärldsbevakning och att följa med i nyhetsflödet.
Stefan Eklöf
Stockholm
Berätta om din bakgrund!
Jag är uppvuxen utanför Växjö i ett samhälle som heter Rottne. Ganska tidigt blev jag intresserad av teknik, framför allt datorer, man kan säga att jag tillhörde VIC20- och Commodore 64-generationen. Senare fick jag även ett stort intresse för analog elektronik och enklare digitala kretsar (74xx-serien TTL och sådant). Parallellt med detta gillade jag att skriva. Jag var inte alls någon historieberättare, men jag gillade själva hantverket att skriva.
Jag läste till elektroingenjör inom elektronik vilket passade mig utmärkt. Mitt första jobb blev som teknikinformatör, det vill säga att skriva om teknik i form av manualer, underhållsinformation med mera. Efter att ha jobbat något år började det mer nördiga intresset för data och elektronik tonas ner till förmån för ett ökande intresse för vad det är som gör att teknik framgångsrikt kan användas av människan, både vad gäller utformningen av själva produkten och även produktinformationen som följde med den.
Under många år jobbade jag som teknikinformatör, mestadels inom telekommunikation och järnväg. Successivt har jag breddat min roll mot information och utbildning i alla dess former och jag hanterar nu bland annat STHK:s informationsflöde. Jag är samtidigt konsult inom detta ganska breda område och har exempelvis haft uppdrag som inneburit att ta fram och granska utbildningsmaterial, underhållsdokumentation och systembeskrivningar inom järnvägsfordon och signalsystem.
Mitt intresse för just järnväg är något som har vuxit fram med tiden. Det som från början var bara ännu ett teknikområde har utvecklats till en insikt om hur mycket transportinfrastruktur betyder för samhällsbyggandet och ett hållbart samhälle och hur mycket utvecklingspotential som finns där. Detta gör det extra kul att jobba med.
Vad har du för drömsits?
Jag är där jag vill vara, det vill säga i gränslandet mellan teknik och människa inom ett område med stor samhällsnytta. Jag gillar som sagt samhälls- och miljöaspekterna av järnväg och kollektivtrafik och jag trivs verkligen med att jobba med något som har stor betydelse för vårt samhälle, och det är kul att göra detta tillsammans med människor som delar den inställningen.
Vad utmärker STHK för dig?
Jag har varit på STHK längre än på någon annan arbetsplats och det finns så klart anledningar till det. Det har varit – och är – riktigt kul att se ett företag växa men ändå behålla sin särprägel och känsla, samtidigt som man kontinuerligt vill utvecklas och bli bättre.
Jag gillar också överskådligheten, transparensen och frånvaron av hierarki. Jag kan yppa en idé på morgonen för att sedan få möjlighet att förverkliga den på eftermiddagen. Sedan är det förstås kul att ha så mycket kompetenta och trevliga kollegor. Jag är djupt imponerad över vilken bredd som finns hos oss och hur mycket kunskap som man har tillgång till på STHK och hos våra finländska kollegor på Welado.
Vad gillar du att göra på din fritid?
Jag gillar löpning, helst trail, skidåkning på längden och alpint, vandring och stigcykling – att vara ute i naturen helt enkelt. Gärna i fin miljö som Nackareservatet där jag bor, vid stugan i Järvsö eller i fjällen eller Alperna. Jag älskar berg! Och detta gör jag helst med familjen, det vill säga min fru och min son.
Jag lyssnar också mycket på musik. Artister jag alltid återkommer till är Kraftwerk, Depeche Mode och New Order, men numera lyssnar jag mest på elektroniska, dyspotiska ljudlandskap i form av mörk, djup, hypnotisk techno som exempelvis Luigi Tozzi, Joachim Spieth, Svarog, Rrose och Kangding Ray.
Jag har även ett något överdrivet intresse för det avvecklade bilmärket Saab. Min släkt kommer från närheten av Trollhättan och jag är mer eller mindre uppväxt i olika Saabar. Detta intresse för jag vidare genom att fortfarande köra en lätt modifierad 9-3 Sportkombi 2.0T (stort T, B207R alltså!) från 2007 eftersom det är så svårt att välja någon ny bil som engagerar mig på samma sätt. Men jag hoppas på en serieproducerad elbil som bygger på Emily-konceptet från Trollhättan!
Stockholm
Dan Enberg
Berätta om ditt yrkesliv, Dan!
Jag läste teknisk linje på gymnasiet och studerade sedan data- och systemvetenskap på Stockholms universitet. Med undantag för ett par olika anställningar inom telekom har jag jobbat med järnvägssignalering under hela mitt arbetsliv. Om man nu bortser från min parallella karriär som vi kanske kan återkomma till.
Jag jobbade länge hos en av systemleverantörerna inom signal med att utveckla ombordsystem för ERTMS, så kallade ETCS-system, och jag kom att intressera mig för den europeiska standarden kring systemen. I och med att jag fördjupade mig i detta förändrades så småningom min roll till att mer bli någon slags uttolkare av standarden som koordinerade arbetet mellan systemutveckling och test.
Efter att jag gick över till STHK har jag fortsatt inom närliggande områden eftersom jag var inläst på ERTMS-standarden. Jag har förutom att vara koordinator till exempel jobbat som teknisk expertis inom installationsprojekt och jobbat med driftsäkerhet och statistik samt som validator.
Vad har du för drömprojekt, när trivs du bäst?
Jag trivs bra inom rollen som teknisk expert som har koll på standarder och jag gillar att vara en brygga mellan test och utveckling. Jag uppskattar även att verkligen dyka ner i testresultat, analysera och eventuellt ifrågasätta för att sedan diskutera med olika kompetenser och parter inom ett projekt för att förbättra systemet. Just samspelet mellan olika intressenter och kompetenser intresserar mig mycket.
Vad kännetecknar att jobba på STHK enligt dig?
Jag har ju varit på firman väldigt länge, så jag antar att detta är ett gott betyg i sig. Jag har stor frihet att påverka vilka uppdrag jag jobbar med och jag har varit delaktig i många intressanta projekt genom åren. Lönemodellen ger mig också frihet att jobba med min hobby.
Ja just det, den cliffhangern kanske vi kan släppa nu. Vad gör du på din fritid?
Parallellt med mitt teknikintresse har jag alltid haft ett stort intresse för musik och när jag var 18 år gick jag en kantorkurs. Senare i livet köpte jag ett fritidshus på ön Möja i Stockholms skärgård. När en deltidstjänst som kantor blev ledig i Möja kyrka föll bitarna på plats och jag kombinera mitt musikintresse med min kärlek till skärgården och båtliv. Så man kan verkligen säga att jag jobbar med min hobby.
Stockholm
Mats Eriksson
Berätta om din yrkesbakgrund!
När jag i min ungdom läste på KTH gjorde jag mitt examensjobb på dåvarande Ericsson Signal, sedermera Adtranz, Bombardier och numera Alstom. Det gick ut på att konvertera en fil som beskriver en bangård till en grafisk ritning av den. Detta var mitt första steg in i järnvägsbranschen och företaget skulle komma att bli min arbetsgivare under många år.
Jag jobbade med ett stort antal projekt och tillämpningar under min tid på nuvarande Alstom men om jag skulle sammanfatta det så har det blivit ett antal olika signalsystemstillämpningar för tunnelbanor i skilda delar av världen, exempelvis Bukarest, Adana, Barcelona, Busan L2 och Istanbul. Jag har även jobbat med fjärrtågssystem som ERTMS i Nederländerna och konventionell signalering i Sydafrika.
Då jag tror starkt på tanken om att man inom järnvägen måste förstå och ta hänsyn till hela systemet har jag sett till att lära mig om både mark- och ombordsystem.
Ett annat intresse jag har är kunskapsöverföring. Jag har jobbat mycket med utbildning och även under en längre tid med kunskapsöverföring till kontoret i Bangkok. Jag hade också förmånen att vara med och designa signallösningen för Bangkok Sky train.
Under ett par år bodde jag och familjen i Pittsburgh i USA då jag jobbade med marknadsanalys och säljstöd för ställverkssystem i Nordamerika.
Sedan jag började på STHK har jag haft uppdrag på beställarsidan. På Trafikförvaltningen gjorde jag tekniska utredningar på Röda Linjens avbrutna signaluppgradering, och nu på Trafikverket jobbar jag med kravskrivning och kravprocessen kring marksystem för ERTMS.
Vad kännetecknar STHK för dig?
Först och främst ett genuint intresse för den enskilde medarbetarens situation. Det är något många företag gärna pratar om men att leva upp till det är en annan sak. STHK är relativt litet vilket gör att man inte är en obetydlig bricka i ett spel.
STHK och konsultbranschen gav mig som tidigare bara jobbat hos en systemleverantör möjligheten att jobba hos beställare som Trafikförvaltningen och Trafikverket. Jag tycker att detta har gett mig en större förståelse för de olika behoven och dynamiken mellan aktörerna.
Samarbetet med Welado är spännande i och med att man knyter ihop två marknader. Jag gillar internationellt samarbete och att skaffa ny kunskap samt dela med mig av kunskap.
I vilket sammanhang trivs du bäst?
Där jag får möjlighet att använda och dela med mig av min kunskap och även att lära mig någonting nytt.
Vad tycker du om att göra på din fritid?
I arbetet använder jag min hjärna, på fritiden använder jag gärna kroppen. Jag gillar till exempel att bygga och måla modeller och figurer. Och jag gillar att arbeta med kroppen på lantstället i Stockholms skärgård där jag även har en biodling.
Beskriv dig med tre ord!
Nyfiken, organiserad, verbal.
Vad lyssnar du på för musik?
Jag uppskattar ett brett spektrum av musik inom rock och pop, exempelvis Kent, Thåström och Veronica Maggio. På senare årtionden har jag börjat lyssna mer på synth och EBM. And One är en av favoriterna i den genren.
Vad tittar du på för filmer eller tv-serier?
Jag gillar produktioner som har en historisk koppling och jag gillar även science fiction. Senast såg jag den dystopiska skräckfilmen Leave the world behind. Femte Elementet och Blade Runner är några klassiker och favoriter värda att nämna.
Har du något budskap du vill skicka till branschen?
Vi måste börja se hela järnvägen som ett system. Vi kan inte hantera exempelvis mark- och ombordsystem som oberoende delar. Det gäller absolut inte bara signal, utan även exempelvis underhåll. Mindre silotänk tack!
Emma Green
Berätta om din bakgrund!
Jag är intresserad av vad som motiverar folk i olika situationer som till exempel i arbetslivet och jag har därför studerat HR och tagit enstaka kurser i psykologi och idrottspsykologi. I min kandidatuppsats undersökte jag sambandet mellan de tre klassiska parametrarna för tillfredsställelse i arbetslivet – autonomi, kompetens och tillhörighet – och i hur hög grad de korrelerade med att man stannade kvar på en arbetsplats.
Jag har jobbat i butik och även som koordinator och support till en HR-avdelning och känner mig redo att ta ett steg vidare och lära mig mer om hur man kan tillämpa det jag studerat i praktiken. Det ska bli spännande att göra det på STHK.
I vilket sammanhang trivs du bäst?
Jag tycker om att utvecklas och jag är alltid nyfiken på att lära mig nya saker, speciellt när jag är på en plats där jag känner mig bekväm och trygg. Den korta stund jag varit på STHK har jag upplevt att jag fått utrymme att få vara delaktig på riktigt och jag känner redan att jag kommer få möjligheten att växa tillsammans med STHK.
Vad har du för intryck av STHK så här långt?
Jag kände inte till STHK tidigare eftersom jag inte har jobbat i den branschen, men när jag såg annonsen till tjänsten jag nu börjar tilltalades jag av arbetsuppgifterna. Det passar mig perfekt att jobba på ett företag som är i en tillväxtfas och jag tror att jag kommer att kunna bidra med mitt perspektiv från HR-sidan och jag kommer säkerligen också att lära mig mycket, bland annat om järnvägsbranschen.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag gillar att vara fysiskt aktiv och tycker om att testa nya sporter, men mer till vardags gymmar jag, springer och spelar tennis. Och så gillar jag att läsa skönlitteratur och har plöjt en hel hög romaner i sommar. Jag gillar att läsa i pappersformat, men nyligen har jag motvilligt provat Kindle och fastat för det.
Göteborg
Alexander Gustafsson
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag kastade mig ut i arbetslivet direkt efter att ha läst datateknik på gymnasiet och hamnade då på Banverket Produktion i Öxnered utanför Vänersborg där jag växte upp. Där jobbade jag på avdelningen för telekommunikation men jag fick inblick i det mesta som ingår i järnvägsprojekt och åkte runt mycket på ett stort antal driftplatser i Västsverige.
Efter några år gick jag över till en av de större konsultfirmorna i järnvägsbranschen, där jag till en början arbetade med investeringsprojekt inom telekom på järnväg. Med tiden gick jag över mer till byggledning och fick inblick i ett bredare område inom både mark och anläggning. Bland annat har jag jobbat med trafikinformationssystem på en stor del av alla stationer i Sverige med ansvar kring allt från projektering till färdigställande.
Så från att ha jobbat med telekom är jag i dag en byggledare med en god övergripande bild av vad järnvägsbyggande innebär och består av.
Vad är ditt intryck av STHK och Welado?
Min bild av STHK är att konsulterna hör är duktiga specialister. Det känns jättekul att vara med i början med att starta upp ett kontor i Göteborg och verksamhet inom infrastruktur. Och så är det extra spännande att ha möjlighet att få jobba i finska projekt tillsammans med Welado.
När trivs du bäst i din yrkesroll?
Jag gillar problemlösning och tillfredsställelsen i att få saker att fungera. Detta kan gälla både detaljer och helheten.
Vad gillar du att göra på din fritid?
Jag gillar utomhusaktiviteter. Som skidåkning utför, och på längden. På sommaren springer jag på grus och trail samt cyklar landsväg och mtb. Och så gillar jag att fiska och att resa.
--
Beskriv dig själv i din yrkesroll med tre ord!
Nyfiken, positiv, energisk.
Har du något okänt intresse eller färdighet?
Jag är bra på namngeografi. Och sju av tio gånger ser jag var resan i På Spåret startar, i alla fall i Sverige.
Favoritmusik?
Jag lyssnar på elektronisk musik, mest house.
Favoritfilm?
Jag tittar inte så mycket på tv-serier men gärna actionkomedier. The Italian Job är en gammal favorit.
Har du något budskap du vill skicka till branschen?
Att inte underskatta den sista handpåläggningen på ett projekt som egentligen inte tar så mycket tid men är viktig! Det är det där lilla extra som sätter sin prägel på resultatet, man kan jämföra med att sätta upp listerna efter att man har renoverat ett rum.
Stockholm
David Gustavsson
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag gick en kort gymnasielinje och började mitt yrkesliv med att känna mig fram. Jag tog lite ströjobb som till exempel att köra taxi, jobba på bageri och jag spelade backgammon på en inkomstbringande nivå. Jag bestämde mig så småningom för att plugga vidare och valet föll då på civilingenjörslinjen på KTH, maskininriktning med tillämpad matematik.
Efter examen fick jag som så många andra i min generation mitt första jobb på Ericsson där jag jobbade med test av telefonisystem. Den berömda IT-kraschen ledde mig vidare till ett liknande jobb på dåvarande Bombardier (numera Alstom) där jag började med att testa ombordsystem för järnvägssignalsystem, närmare bestämt ETCS-system (ERTMS ombord). Jag kom efter ett tag att jobba närmare kunderna ute på fält med test och driftsättning av systemen. Det blev många resor runtom i Sverige och världen och här grundlade jag mycket av den kunskap som jag har i dag.
Efter några år på en annan konsultfirma gick jag till STHK och jobbar nu mycket med att hjälpa kunder med fordonsupphandlingar och fordonsuppgraderingar för långdistans- och regionaltåg runt om i Sverige. Jag bidrar med teknisk expertis, kravställning, upphandlingsstöd, designarbete och kontakt med myndigheter och tredjepartsassessorer. Med åren har jag skapat ett stort kontaktnät i branschen och bland annat initierat ett branschforum för att operatörerna ska kunna arbeta effektivt med myndighetsgodkännanden.
Vad är bäst med att jobba på STHK?
Det allra bästa är friheten. Jag kan styra min tillvaro mycket efter eget huvud vad gäller vilka uppdrag jag tar och i vilken riktning jag vill utvecklas. Denna frihet gäller även på ett mer vardagligt plan, till exempel kan jag skaffa vilken dator eller telefon jag vill.
Vad har du för drömuppdrag?
Jag tycker verkligen att det är roligt att köpa hela tåg och är på en plats jag är tillfreds med. Kanske skulle jag gärna fokusera mer på bara ett projekt och vara med längre och arbeta djupare inom det så att säga. Det skulle även vara kul att jobba mer med digitalisering och cybersäkerhet, vilket är högaktuella områden som intresserar mig.
Vad gillar du att göra på din fritid?
Tidigare spelade jag väldigt mycket bowling men annat har tagit över som till exempel det faktumet att jag har tre barn. Men jag gillar att spela golf. Jag har en lägenhet i Torrevieca söder om Alicante som jag gärna besöker och där finns det fina banor, jag ska bila dit i sommar. Jag uppskattar god mat och vin och i övrigt är jag allmänt teknisk nyfiken och läser gärna teknisk litteratur. Och så är jag Hammarbyare!
Stockholm
Jonas Hamidi
Berätta om din yrkesmässiga bakgrund!
Jag gick eltekniskt program på gymnasiet och efter det har jag utökat min kunskap och erfarenhet genom olika arbeten och kurser.
En kul detalj är förresten att mitt allra första jobb var i samma trappuppgång som STHK har sitt kontor (det vackra S:t Erikspalatset).
I början av mitt arbetsliv kan man nog säga att jag var en riktig IT-nörd och väldigt intresserad av hårdvara. Jag hade några olika arbeten i linje med detta, och jobbade som IT-tekniker, systemadministratör och nätverkstekniker.
Så småningom fick jag rollen som systemadministratör på bussoperatören Nobina, och efter detta kom jag att gå in på en delvis annan väg.
Jag fick förtroendet att driva ett antal interna IT-projekt kopplat till bussarna och deras omgivning. Projekten hade fokus på bussarnas drift men även verkstadsprojekt kopplade till exempelvis underhåll. I samband med detta lärde jag mig massor om bussarna och vad som krävs för att hålla dem rullande och fungerande på ett effektivt sätt.
Min titel projektledare fick så småningom tilläggen förändringsledare och konceptutvecklare, men jag ser mig inte som enbart "kontorsmänniska" utan jag har tillbringat mycket tid i arbetskläder i bussarna.
Vad är din bild av STHK?
Det ska bli spännande att utveckla mig vidare på STHK och bland annat utforska gränsytorna mellan bussar och järnvägsfordon. De olika fordonen har ganska många gemensamma komponenter och system men också naturligtvis skillnader, inte minst kulturskillnader i sättet att se på underhåll och felavhjälpning.
Kul också att vara med att bygga upp ett nytt satsningsområde där jag är den första konsulten utöver affärsenhetsledaren Andreas Engström.
I vilket sammanhang på jobbet trivs du bäst?
Jag trivs bäst när jag får jobba med spännande teknik tillsammans med människor med samma prestigelösa inställning som mig. Det är en extra tillfredsställelse att verka ute i fält i projekt med stor samhällsnytta och se att det man gör verkligen skapar en förändring.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag har två små barn så det påverkar så klart fritiden i hög grad. Annars gillar jag att göra praktiska saker som att snickra på villan och påta i trädgården.
Beskriv dig själv i din yrkesroll med tre ord!
Prestigelös, strukturerad, ödmjuk.
Vad gillar du för musik?
Jag lyssnar på house och techno men har via min fru, som kommer från en riktig musikfamilj, börjat uppskatta även "mjukare" musik.
Vad tittar du på för filmer eller tv-serier?
Jag tittar inte så mycket och när jag gör det är det för att slappna av så det är ganska lättsamma saker.
Har du något budskap du vill skicka med till branschen?
Jag tror att det finns mycket dold potential för IT-förbättring. Ett sätt att försöka hitta den är att ställa sig frågan varför man gör ett visst arbetsmoment och våga ifrågasätta och tänka lite större kring det.
Stockholm
Markus Hellström
Hej Markus, berätta om din yrkesbakgrund!
Jag har studerat matematik, logik och filosofi på Stockholms universitet.
Mitt första jobb var som reliabilityingenjör inom signalsystem för järnväg hos en stor systemleverantör. Jobbet gick ut på att på olika sätt öka ombordsystemets tillförlitlighet genom att leta efter fel och analysera data för att hitta faktorer som sänker tillförlitligheten. Min roll utökades så småningom till att inte bara omfatta R:et utan hela RAMS så att säga (Reliability, Availability, Maintainability, Safety). Ett spännande arbete där man fick jämföra verkligheten med labbmiljön.
Nästa steg i karriären blev rollen som systemingenjör, en ganska bred roll som innebar felsökning, underhållsfrågor och krav på operatörsspecifika applikationer inom ombordsystem.
Det är där jag är i dag kan man säga, en systemingenjör som gillar problemlösning, matematik och logik.
Vad förde dig till oss på STHK?
Jag har känt till STHK i och med att jag känner ett par personer som jobbar här. Jag är nyfiken på konsultrollen för att bredda min kunskap och vidga mina vyer, så det blev naturligt att söka sig till STHK. Jag lockades även av möjligheten att själv påverka min riktning i yrkeslivet.
Vad har du för drömuppdrag, när trivs du bäst?
Jag trivs i rollen som problemlösare med matematik och logik som redskap. Jag gillar att analysera, fundera och hitta lösningar. Det skulle vara kul att komma ut i en verklig driftsmiljö som till exempel en testbana och göra detta.
Vad gör du på din fritid?
Som nybliven pappa är det förstås mycket fokus på familjen och att leka med dinosaurier och besöka 4H-gårdar med mera. Annars är jag mycket av en friluftsmänniska, jag gillar att vara ute och springa och promenera.
Stockholm
Irma Holmberg
Hej Irma, berätta om din yrkesbakgrund!
Relativt tidigt i mitt arbetsliv när jag jobbade i IT-branschen märkte jag att jag trivdes i rådgivande och stödjande roller. Och egentligen är det i de rollerna jag fortfarande verkar, även fast jag har lagt till ledarskap och ämnesområdet numera omfattar stora infrastrukturprojekt. Jag gillar att tillsammans med tvärvetenskaplig och teknisk expertis arbeta i stora projekt som ger samhällsnytta. Att få folk att förstå varandra och samverka mot ett gemensamt konkret mål. Genom åren har mina uppdrag handlat mycket om infrastruktur och samhällsbyggnad. Jag har jobbat i många roller såsom uppdragsledare, projektledare, projekteringsledare, gruppledare och chef samt strategisk rådgivare. Uppdragen har varierat mycket, allt från skolutbyggnader till kollektivtrafik, färjeterminal, torg och stora järnvägsuppdrag.
Vad var det som gjorde att du blev intresserad av oss på STHK?
Jag lockades av att arbeta på en relativt liten men ändå väletablerad aktör som STHK är. Jag gillar att jobba nära där besluten tas kombinerat med frihet över mitt arbete och samtidigt få tryggheten i att vara en del av ett välrenommerat företag. Och det blev inte sämre av att jag hade hört från tidigare kollegor som jobbar på STHK att de trivs och har intressanta uppdrag. Det kändes helt rätt att kliva in på kontoret och skriva på!
Om du fick välja ett uppdrag som skulle passa dig, vad skulle det vara?
Jag skulle säga att jag redan har jobbat i flera drömuppdrag. Jag gillar att jobba med samhällsnytta; något som ger ett avtryck för eftervärlden. Jag älskar att kunna åka förbi en plats och tänka att det där har jag varit med och skapat.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag är trädgårdsentusiast och har ständigt nya projekt på tomten på Ingarö. Just nu håller jag på att planera för en större köksträdgård som behöver vara inhägnad för att rådjuren inte ska äta upp allt. Jag är på jakt efter en fin grindportal dit. Jag drömmer också om att skapa ett japanskt ”trädgårdsrum”. Och i framtiden vill jag gärna läsa trädgårdsdesign så att det kan komma till nytta även på mitt CV.
Ellinor Karlsson
Ellinor Karlsson
Örnsköldsvik
Hej Ellinor! Berätta om din yrkesbakgrund!
Mitt yrkesliv har dominerats av ett antal olika roller inom infrastruktur. Jag är utbildad ingenjör inom väg- och banteknik och efter det har jag jobbat som exempelvis biträdande byggledare, spårtekniker och med föreskrifter och förordningar inom området. På senare år har jag som konsult jobbat mycket inom olika projekt med Transportstyrelsens godkännandeprocesser och även med besiktning och projektering. Min officiella titel är GOP-handläggare.
Hur ser du på samarbetet mellan STHK och finska Welado?
Jag tror att samarbetet kommer att göra båda företagen starkare. Welado kan stärka sin kunskap och erövra en större marknad inom ERTMS i Finland. STHK i sin tur får stöttning att komma in i nya affärsområden och på så sätt förstärka och bredda sitt erbjudande inom infrastrukturområdet. Tillsammans tror jag att STHK och Welado har stora möjligheter att även etablera sig utanför sina respektive länder.
Hur skulle ditt drömuppdrag se ut?
Jag gillar att samordna, planera, förbättra och förenkla. Jag hade tidigare ett uppdrag där jag som uppdragsledare fick planera, resurssätta och samordna garantibesiktningarna utefter Botniabanan. Det är ett av de roligaste uppdragen jag har haft, så något liknande vore kul.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag gillar att hålla på ute i trädgården även om ambitionsnivån kanske snarare är hellre än bra. Jag tycker även om att vandra i naturen, vi har väldigt många vackra platser att besöka runt Höga Kusten. Jag gillar även idrott, kanske mest att titta på barnens idrottande, men jag försöker även att träna lite själv.
Fredrik Kihlanki
Stockholm
Hej Fredrik, berätta om din yrkesbakgrund!
Mitt arbetsliv har kretsat kring järnvägsfordon, från rent verkstadsarbete till mer ledande och översiktliga roller. Jag började i Rissnedepån med reparationer och underhåll av tunnelbanefordon direkt efter verkstadsskolan. Jag tyckte att det var väldigt kul med fordon och ville lära mig allt om dem. Så jag läste på, frågade mer erfarna kollegor och studerade fordonen i verkstaden. Efter ett tag hade jag arbetat upp ganska komplett kunskap om fordonen och jobbade med många delar av dem. Så småningom fick jag mer ledande roller med mer översikt och strategiska inslag som till exempel projektledare för modifieringar och underhållsrelaterade förändringar. Jag var även teknisk chef med ansvar för fem fordonstyper. Jag gillar att driva projekt nära verkstaden med stor delaktighet och där jag kan använda mina praktiska kunskaper och mitt fordonskunnande.
Hur kom det sig att du hamnade hos oss på STHK?
Jag har träffat på flera konsulter från STHK på uppdrag där ute i depåerna, branschen är ju inte så jättestor. Jag har noterat att de alla har varit kompetenta, professionella och trevliga. När jag sedan kontaktades av er och fick höra mer om firman och anställningsmodellen blev det än mer intressant och jag beslutade mig för att tacka ja till erbjudandet jag fick. Dessutom hade jag trots allt inte sökt nytt jobb på 14 år.
Att vara konsult har i sig inte så stort egenvärde för mig, men jag tycker om att utvecklas, ställas inför nya uppdrag och att träffa nya människor.
Vad har du för drömprojekt?
Det skulle vara kul att jobba i ett fordonsleveransprojekt på leverantörssidan. Då jag tidigare varit delaktig från operatören/underhållaren vid fordonsleveranser skulle det andra perspektivet vara lärorikt.
En annan sak jag skulle vilja fortsätta arbeta med är optimering av underhåll. Här finns många intressanta perspektiv med koppling till kvalitet, ekonomi, livstid, med mera. Jag upplever att det behövs mer samarbete mellan underhåll och förvaltning.
Vad gillar du att göra på fritiden?
Jag gillar att röra på mig och att sporta. Jag har cyklat mycket BMX och mountainbike och jag älskar att åka snowboard. I övrigt gymmar jag och spelar padel. Jag har också på senare år upptäckt att golf är en trevlig sport, inte minst för att det är så socialt och ett bra sätt att hålla kontakt med gamla kompisar som liksom jag börjat ta det lite lugnare med actionsporterna.
Göteborg
Eila Kouva
Berätta om din bakgrund!
Jag växte upp i Finland, och där studerade jag mätningsteknik på yrkesskola. Jag sommarjobbade på Imatra stad som då på 80-talet hade Finlands största mätavdelning. Det var då jag verkligen insåg att jag tyckte att det här med mätning var intressant. Efter ytterligare studier hamnade jag på en konsultfirma i Finland och ägnade fyra år åt att mäta en fyra kilometer lång förbifart i Tusby utanför Helsingfors.
Det blev lågkonjunktur och för mig personligen innebar det en period av flackande runt i världen, bland annat i Boston, USA, där jag var aupair. Tillslut hamnade jag i Göteborg, och jag började städa hotell och lära mig svenska genom kvällskurser och intensivt radiolyssnande. Som så många andra finländare läste jag svenska i skolan men det kanske inte var det högst prioriterade ämnet, om man säger så.
Efter ett tags sökande efter jobb som passade min mätbakgrund fick jag så småningom anställning som mättekniker. Sedan dess har jag fortsatt arbeta med mätning, både på entreprenadföretag och som konsult.
Jag har gjort mätningar på en mängd olika typer av infrastruktur, som till exempel broar, vägar, hus och järnväg, och jag har även varit mätchef med ansvar för personal och samordning på ett anläggningsprojekt.
Så där har du mig – jag kan mätning och brinner för det!
När trivs du bäst i din yrkesroll?
Jag trivs när det är mycket att göra! Och så gillar jag när man känner att man löser problem. Jag trivs i rollen som mätchef.
Hur hamnade du hos oss på STHK?
Jag kände inte till företaget innan min nuvarande kollega på STHK tipsade mig om det. Det känns kul att jobba i ett finsk-svensk koncern.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag gillar att påta i trädgården och umgås med vänner. Och så läser jag mycket, till exempel romaner, kokböcker och deckare.
Vad ser du helst på tv?
Jag tycker om trädgårdsprogram och danska serier. De brukar nästan alltid vara bra!
Vad tycker du om för musik?
Jag lyssnar gärna på finsk popmusik.
Vad tycker du om inställningen till mätningsteknik i infrastrukturbranschen?
Jag tycker att mätningens ställning inom projekten har förbättrats. Jag upplever att man förstår och tar höjd för att mätningen behöver vara på plats och får kosta för att säkerställa hög kvalitet.
Stockholm
Samanthi Livera
Västerås
Berätta om din yrkesmässiga bakgrund, Samanthi!
Jag gillar att förändra och göra skillnad och trivs i drivande roller, men i botten har jag en teknisk akademisk bakgrund inom energi, elkraft, akustik och vibrationer.
Min första arbetslivserfarenhet var ett sommarjobb på ABB i Ludvika inom mättransformatordivisionen och efter det kom jag att arbeta på och samarbeta med ABB mycket under mina studieår. Till exempel gjorde jag mitt examensarbete till kandidatexamen på Elkraftingenjörsutbildningen på ABBs kraftkondensatordivision. Även examensarbetet till min magisterutbildning gjorde jag där och efter examen fick jag fast anställning.
2009 fick jag möjlighet att bli industridoktorand på ABB. Tjänsten handlade om elektromagnetisk ljudgenerering på kraftkondensatorer med kringliggande system och innebar arbete på ABB och KTHs Wallenbergslaboratorium.
Efter några år blev jag erbjuden att arbeta i en global funktion på ett stort järnvägsföretag som akustik- och vibrationsexpert. Efter detta fortsatte jag med olika roller inom järnvägssektorn både som anställd och som konsult. Jag har haft privilegiet att arbeta både på beställar- och mottagarsidan; i det här fallet hos statliga aktörer som Trafikverket och Trafikförvaltningen.
Nu får jag möjlighet att använda alla dessa erfarenheter när jag utökar STHKs verksamhet med att starta affärsområdet inom energi vilket känns väldigt spännande.
Du kommer ju tillbaka till oss på STHK men hur kom det sig att du hamnade hos oss första gången?
En vän som jobbar på STHK trivdes bra och tyckte att min bakgrund passade bra, så han tipsade mig om att ta kontakt. Jag tyckte att arbetsuppgifterna kändes utvecklande så när jag fick ett erbjudande accepterade jag det.
Hur ser ditt drömuppdrag ut?
Min dröm är att med hjälp av STHK och Welado bidra till utveckling av förnybara energisystem som bland annat solenergi, vindenergi och vattenkraft i mitt hemland Sri Lanka. Det är naturtillgångar som väntar på att utnyttjas bättre, och lyckas man med detta borde också tillgänglighet och tillförlitlighet till elektrisk energi radikalt öka där vilket verkligen är efterlängtat.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag har en stor mångfald i mitt liv. Jag gillar att tillbringa min tid tillsammans med släkt och vänner som är utspridda över världen. Jag vill vidga mina vyer, både professionellt och privat, och ägna mig åt olika kulturella aktiviteter som läsning, teater, opera och konserter med mera. Och så tycker jag om träning i form av löpning, yoga och crossfit och att utforska olika matkulturer med tillhörande drycker.
Stockholm
Jesper Mandre
Hej Jesper, berätta om din yrkesbakgrund!
Jag har drygt 20 års erfarenhet av signalbranschen, har jobbat mycket med ATC-systemet i ett antal olika roller, exempelvis konstruktion, säljstöd och utvecklingsprojekt. Jag har gradvis specialiserat mig inom säkerhetsområdet och har arbetat mycket med områden som säkerhetsgranskning, säkerhetsstyrning och RAMS samt som säkerhetsingenjör i projekt.
Vad gjorde att du sökte dig till oss på STHK?
Jag kände till firman sedan tidigare och känner många som arbetar där. Jag lockades också av STHK:s upplägg att ge stor frihet att styra över sin egen utveckling och inriktning men samtidigt en grundtrygghet i form av infrastruktur, kollegor och uppdragsförsörjning.
Om du fick välja ett uppdrag som skulle passa dig, vad skulle det vara?
Jag gillar att ställas inför något nytt och okänt som behöver styras upp. Jag stimuleras av att reda ut “omöjliga” uppdrag och skapa ordning i kaos genom att metodiskt sortera, utesluta och förstå sammanhang.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag renoverar museibrandbilar, är med i en klubb som sysslar med detta. Jag är även intresserad av modelltåg. Jag har en idé om att ha en modell av alla fordonstyper jag jobbat med. Jag är inte riktigt där, men jag kämpar på.
Stockholm
Mikael Matsson
Hej Mikael, berätta om din bakgrund!
Jag är en testingenjör som har rört mig mot mer teknikorienterade ledande roller som teknisk projektledare och teamledare. Jag har jobbat länge i dessa roller inom produktutveckling av ERTMS-signalsystem på Bombardier. Det har varit mycket arbete med baliser och antenner, men jag har även stor erfarenhet av produktgodkännande och de styrande europeiska CENELEC-standarderna.
Vad förde dig till oss på STHK?
Jag var egentligen relativt nöjd med tillvaron när jag kom i kontakt med STHK. Men jag kände folk som jobbade på STHK och trivdes, och jag insåg att det kanske var dags att ta ett nytt steg efter att ha jobbat ganska länge för samma arbetsgivare. Det känns intressant och spännande att gå in i denna nya roll!
Vilken typ av uppdrag skulle du önska om du fick välja fritt?
Gärna ett uppdrag där jag kan kombinera mina roller som tekniker och ledare, till exempel projektledare för utveckling av ett ERTMS-testlabb.
Vad gör du på fritiden?
Jag tycker om löpning och gillar att springa lopp, som till exempel Lidingöloppet och Göteborgsvarvet. Jag är även musikintresserad och spelar synth och gitarr i ett indiepopband som heter Red Sleeping Beauty.
Stockholm
Stockholm
Stockholm
Stockholm
Andreas Percevic Kling
Hej Andreas, berätta om din yrkesbakgrund!
I botten är jag elektroingenjör från KTH. Jag kom in i arbetslivet när IT-branschen hade sina gladaste dagar. I samband med IT-kraschen lockades jag in till järnvägsbranschen och signalsystem och började på dåvarande Adtranz (numera Alstom). Min röda tråd där har varit framför allt ombordsystem. Jag har jobbat med spännande projekt åt kunder i Taiwan, Sydkorea och Schweiz, först i rollen som testare, men senare även i koordinators- och ledarroller som exempelvis teamledare och teknisk projektledare. Jag har också jobbat mycket med att utveckla testverktyg, samt som projektledare i anpassningsprojekt för ombordutrustning.
Vad gjorde att du sökte dig till oss på STHK?
Jag har känt till STHK länge eftersom jag känner många som jobbar där. Jag har hört att de trivs och har nog tänkt att jag kanske kommer att hamna där själv någon gång. Och nu var det ett bra läge. Jag har jobbat väldigt länge, nästan 20 år, på min föregående arbetsplats och kände att det var dags för en ny utmaning och nya perspektiv. Konsultrollen känns lockande i och med att man då ställs inför nya förutsättningar, det skulle till exempel vara spännande att jobba på beställarsidan.
Om du fick välja ett uppdrag som skulle passa dig, vad skulle det vara?
Jag trivs i rollen som relativt teknikorienterad projektledare. Som jag var inne på tidigare skulle det vara kul att arbeta på beställarsidan i ett signalprojekt, till exempel åt Trafikförvaltningen eller Trafikverket. Det perspektivet skulle vara spännande och jag tror att jag kan tillföra mycket i och med min långa erfarenhet på leverantörssidan.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Som trebarnsförälder med barn i skolåldern kretsar naturligtvis mycket kring familjelivet. Men i övrigt blir det mycket idrott. Jag springer, spelar korpfotboll, går på gym, spelar tennis och innebandy och cyklar stig. Och så är jag Hammarbyare, det är en del av min identitet kan man säga.
Stockholm
Magnus Platemar
Berätta om din yrkesbakgrund!
Mitt första möte med järnvägsbranschen var redan under min studietid på KTH då jag gjorde en förstudie inom ATO-system – förarlösa system – åt nuvarande Alstom. Efter examen fick jag anställning hos dem och ägnade mig den första tiden åt just förarlösa tunnelbanesystem, bland annat i Barcelona. Det var roliga projekt!
Jag fick se mig mycket om i världen under min tid på Alstom; det blev ombord-marktester på den första radiobaserade ERTMS-sträckan som driftsattes i Schweiz, ombordsystem i Taiwan och STM-projekt i Malaysia för att nämna några projekt jag arbetade med.
När jag kom tillbaka till Sverige och startade familj blev det jobb med de första ombordsystemen på Botniabanans ERTMS-sträckning där jag gjorde driftsuppföljningar och analyser av problematik kring radioskuggor.
Tidigare jobbade jag mest med ombordsystem men sedan jag blev konsult på STHK har mina uppdrag nästan uteslutande handlat om marksystem, och det är kul att ha hela bilden av signalsystemet.
Nu arbetar jag som teknisk koordinator på Trafikverkets ERTMS-program med beställning, utveckling och uppföljning av marksystem ERTMS L2. Systemen provas på testbana och pilotbanor som en del av den nationella ERTMS-utrullningen.
Vad har du för drömsits, när trivs du som bäst?
Jag gillar komplexa utmaningar, och tycker att det är intressant med tekniskt komplexa system. Som till exempel nu på mitt uppdrag i ERTMS-utrullningen där vi behöver överbrygga utmaningar mellan teknik, praktik och logistik för att byta ut ett system i drift utan att göra stora avstängningar i trafiken. I sådana sammanhang gillar jag att reda ut och bringa ordning.
Vad är bäst med att jobba på STHK?
Jag gillar bredden vi har inom signal, att vi täcker in så stora delar både tekniskt och kompetensmässigt. Vi har folk hos de flesta aktörer i branschen trots att vi är en ganska begränsad grupp konsulter.
Vad gillar du att göra på din fritid?
Jag gillar fjällen! Jag åker gärna skidor på längden och utför, eller går på tur och cyklar på sommarhalvåret.
Och så är jag engagerad i barnens fotboll. Jag har tidigare varit tränare men nu är jag engagerad i allmänhet som förälder.
Vi avslutar med några korta frågor. Beskriv dig själv i din yrkesroll med tre ord!
Överbryggare, lagspelare och avslutare.
Har du något intresse som få känner till?
Jag är bra på bordshockey.
Favoritmusik?
Jag gillar melodisk metal, mestadels finsk, svensk eller norsk sådan.
Favoritfilm eller tv-serie?
Seinfeld håller än!
Har du något budskap att dela med dig av till branschen?
Håll det enkelt! Allt är ändå mer komplicerat än man först anar.
Stockholm
Eero Puikkonen
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag växte upp i Helsingfors i Finland och utbildade mig till IT-ingenjör med inriktning på automationsteknik.
Flera av mina vänner sökte sig till Nokia efter examen men själv föll valet på Ericsson där jag kom att stanna under många år. Till en början arbetade jag med supportfrågor kring GSM och IP-telefoni samt växeln MD110, senare gick jag över till test och testledning inom området.
Jag kände att jag ville utveckla mina kunskaper inom fler tekniska områden så jag arbetade ett tag som applikationsspecialist inom tradingsystem och som konsult med system för kunskapsdatabaser.
Då när jag hade byggt en teknisk bas var jag mogen att växla in på en ny bana. På finsk-svenska handelskammaren fick jag förmånen att hjälpa IT-kunder att etablera sig på den svenska marknaden. Jag utredde hur marknaden såg ut och vad som behövde anpassas rent tekniskt för att verka på den svenska marknaden. Jag hjälpte även till med säljinsatser.
I samma anda var jag VD för sverigedelen av ett finskt belysningsföretag och jag drev senare eget företag ett tag.
Viljan att komma tillbaka till mer tekniska frågor blev stor, så jag sökte mig till fordonsoperatören Transdev där jag under några år var projektledare. Jag jobbade bland annat mycket med tillgångshanteringssystem för bussar där man håller koll på sina fordon och deras underhåll för att få effektivt utnyttjande av fordonsparken och en bra funktion under sin livslängd.
Vad lockade med STHK och Welado?
För det första ville jag fortsätta jobba med kollektivtrafik. Jag tycker framför allt att det är intressant hur långt tekniken och digitaliseringen har gått inom till exempel passagerarinformation. Det är en kul utveckling som jag vill vara med på, och STHK:s satsning inom området passade perfekt för mig.
En bonus, och något som ligger mig varmt om hjärtat, är dessutom att jag kan bidra till samarbetet mellan Sverige och Finland. Det ska bli kul att följa hur vår finsk-svenska koncern kan utveckla samarbetet framöver.
I vilket sammanhang trivs du bäst?
Jag är en lagspelare som gillar att diskutera med kollegor i en miljö där det finns ett mål och ett syfte. Och så trivs jag i roller som dataanalytiker, kravhanterare, testare och projektledare.
Vad tycker du om att göra på din fritid?
Jag har tre vuxna barn och under deras uppväxt har det varit mycket engagemang kring deras hockey och fotboll. Själv gillar jag att köra och mecka med min motorcykel, en Harley Davidson. Jag åker gärna med vänner i de fina landskapen i Finland och Sverige. Jag gillar även att åka skidor.
Beskriv dig med tre ord!
Flexibel, envis, lagspelare.
Vad gillar du för musik?
Jag lyssnar gärna på hårdrock, som till exempel AC/DC, Motörhead, Aerosmith och Van Halen.
Favoritfilm eller tv-serie?
Jag ser gärna filmklassiker som James Bond eller Star Wars och så tycker jag att Bäst i Test är kul.
Har du något medskick till branschen?
Jag vill slå ett slag för samarbete, inte bara mellan Finland och Sverige, utan även mellan olika regioner för att tillsammans dra nytta av erfarenheter och arbeta ihop för att skapa ännu bättre kollektivtrafik.
Stockholm
Mattias Saalo
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag är uppväxt i Lycksele i Norrlands inland. På gymnasiet gick jag den relativt praktiskt inriktade el-telelinjen och som tillval valde jag att åka långt söderut för att läsa signalteknik i Ängelholm. Mitt första jobb blev som signaltekniker på dåvarande Banverket. Redan där klev jag alltså in i järnvägs- och signalbranschen och där har jag stannat.
Sedan dess har jag jobbat med ganska skilda områden inom området, som test och ibruktagning av ställverk, projektering, projektledning, verifiering, validering, utbildning, underhåll, felsökningar, för att nämna några. Jag gillar variation och att jobba med olika saker så detta är ett medvetet val och något jag verkligen uppskattar.
Vad har du för drömuppdrag?
Jag trivs väldigt bra där jag är nu. Jag skulle beskriva mig som en bred konsult inom signal, el och kraft. Jag gillar att jobba nära tekniken tillsammans med kunder och entreprenörer och jag gör ofta och gärna platsbesök, bland annat i teknikhus och i spåret.
Vad utmärker STHK för dig?
Konsulterna på STHK jobbar med olika saker och inom olika kompetensområden vilket jag uppskattar. Det skapar en bredd att kunna erbjuda detta till våra kunder och man kan lätt få hjälp av kollegor inom närliggande områden.
Jag gillar också friheten när det gäller var jag lägger min tid, hur jag spenderar mina pengar och vilka uppdrag jag vill jobba med.
Vad gillar du att göra på din fritid?
Jag är en ganska sportig typ som gillar att träna på gym, åka skidor och yoga. Jag springer ibland, nyligen var jag med i STHK:s lag på Convinistafetten. Jag är även innebandytränare för ett av mina barns lag och mycket involverad i barnens träning.
I övrigt pysslar jag gärna med byggprojekt och tar långa hundpromenader i skogarna runt Tyresö.
Stockholm
Magnus Sellstedt Lockner
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag är uppvuxen i Härnösand men flyttade till Stockholm för att studera maskinteknik med energiprofil på KTH. Redan under studietiden var jag intresserad av transportfrågor och jag gjorde mitt examensjobb inom mobilitetslösningar. Jag har även länge haft ett stort intresse för energifrågor.
Efter examen gick jag till järnvägsbranschen och Trafikverket där jag arbetade inom ERTMS-programmet med stora stationer och knutpunkter. Jag jobbade som projektingenjör med övergripande frågor som rutiner och arbetssätt kopplat till rapportering och uppföljning.
Ledarskap var något som intresserade mig som är driven, strukturerad och gillar framåtrörelse. Så småningom resulterade detta i att jag blev erbjuden rollen som projektledare med ansvar för att säkerställa leveranser i samband med ERTMS-projektering på ett antal trafikplatser, bland annat på Malmbanan och Södra stambanan.
Där befinner jag mig i dag, en projektledare med teknisk bakgrund som får saker att hända och gillar att lära mig nytt och testa nya saker.
Vad har du för drömuppdrag?
Jag drivs av viljan att förbättra. Och jag gillar att jobba i team tillsammans med människor som har en tydlig bild av vart de är på väg. Själv ser jag mig gärna som en ledare för ett sådant team som tillsammans får saker att hända och inte fastnar i onödiga stillestånd. Min filosofi är att man ofta vinner på att leverera och gå vidare för att få en iterativ och framåtgående process. Det är annars lätt att hamna i en situation där alla funktioner väntar på varandra och framdriften blir lidande.
Vad har du för intryck av STHK?
Jag gillar den genomtänkta strategin och nischen STHK har intagit på beställarsidan. Och jag uppskattar även att man uppmuntras till eget ansvar och egna initiativ under stöttning från företaget tillsammans med den trygghet som kollektivet ger.
Vad gillar du att göra på din fritid?
Hemma har vi ett barn som är ett år gammalt och detta präglar naturligtvis livet mycket för tillfället. I övrigt gillar jag att spela padel. Jag spelar gärna gitarr på min Fender Stratocaster och tycker att det är kul att producera egen musik. Jag är även aktiv inom Stockholms bilkår vilket är en frivillig försvarsorganisation med inriktning mot fordon, jag sitter i styrelsen och jobbar bland annat med information och rekrytering.
Stockholm
Frank Steiner
Hej Frank, berätta om din yrkesmässiga bakgrund!
Jag växte upp i Lübeck i Tyskland och studerade till civilingenjör inom elektroteknik i Braunschweig.
Efter att ha jobbat med teknikstöd inom telekombranschen några år fick jag möjlighet till en visstidslokalisering i Sverige och i samband med det fick jag en bredare roll som även innebar projektledning inom telekom.
Tiden gick och jag rotade mig i Sverige och sökte mig vidare till ett mer konkret teknikområde än telekom och hamnade då i järnvägsbranschen. Jag jobbade med pendeltågsfordon som projektledare med leveransen av dessa till kund, och även med signalsystem på trafikledningssidan. I detta område har jag i olika former verkat sedan dess.
Senast kommer jag från ERTMS-gruppen på Trafikverket där jag bland annat jobbade som projektledare med leverans av signalsystem för en stor driftplats.
Vad lockade med STHK, hur hamnade du här hos oss?
Jag var sugen på nya utmaningar och att prova mina vingar i konsultbranschen. Jag kände redan flera personer på STHK och företaget är dessutom verksamma inom området jag vill jobba, så alla parametrar jag sökte efter stämde.
Hur ser ditt drömuppdrag ut?
Jag jobbar gärna som projektledare med systemleverans inom fordon eller signalsystem, både mark och ombord.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag är en hängiven orienterare, vilket är en en sport jag hållit på med i över 40 år. Jag tävlar en del och är aktiv i orienteringsklubben Järfälla OK. Jag tycker även om att cykla mountainbike och åka längdskidor. Och så fixar jag gärna med huset hemma i Kallhäll och lagar mat från grunden.
Göteborg
Johnny Stenborg
Berätta om din bakgrund!
Jag närde tidigt författardrömmar och gick mediaprogrammet på gymnasiet men livet kom att ta en annan bana. Där jag växte upp hade jag nämligen tillgång till svets och jag blev så intresserad av att svetsa att det blev mitt första jobb. Efter det var steget inte så långt till nästa praktiskt inriktade jobb, nämligen stenläggning. Detta var mitt första markprojekt kan man säga.
Jag trivdes så bra med att jobba utomhus så efter det rullade det vidare med att jag jobbade med områden som sten och kantsten, vägar och gator. Så småningom ledde detta till en anställning på Skanska där jag stannade under många år.
I början var jag ute i fält på ett antal spännande mark- och rörläggningsprojekt, men sedan "gick jag in på kontoret" och tog rollen som arbetsledare i markprojekt inom bro, mark, väg och tunnel. Jag var till exempel blockchef på Hisingsbron, och jag har även jobbat med energiutbyggnad, fjärrvärme, gas och elsäkerhet.
Jag tycker att det är kul med markprojekt. Man är både först och sist på byggplatsen och får vara med genom hela projektet och följa hela transformeringen av ytan.
Detta sammanfattar där jag står i dag; markspecialist som trivs i ledande roller i byggprojekt.
I vilka sammanhang trivs du bäst?
Förutom att jag som sagt gillar att se helheten i markprojekt och vara med från början till slut, så drivs jag av att jobba med människor i team. Att se folk utvecklas och få alla att fungera ihop är väldigt fint.
Jag kan faktiskt också stimuleras av att slå ur underläge. Om ett projekt inte fungerar är jag väldigt beslutsam att vända det.
Har du något budskap att skicka till branschen?
Ta tillbaka fokus på själva slutprodukten! Vi bygger inte pappersprodukter utan fysiska produkter. Det är viktigt att beställarna har kunskap så att krav och handlingar är realistiska och förankrade i verkligheten.
Vad fick dig att välja STHK och Welado?
Jag kände varken till STHK eller Welado innan, men mina intryck hittills är att det finns mycket hög kompetens, att folk är lättsamma och öppna och att det är högt i tak i diskussioner.
Vad som verkligen lockade med STHK var möjligheten att vara med och bygga upp ett nytt område i en ny region, vi är ett bra gäng inom Infrastruktur i Göteborg. Jag tror att vi på sikt kan bygga upp ett team så att vi kan vara fler personer som går in och bidrar med viktiga funktioner hos beställare eller entreprenörer.
Vad tycker du om att göra på din fritid?
Jag gillar att resa och åker gärna korta helgresor till städer. I år har jag varit i Rom, Köpenhamn, Oslo och Krakow. Och så gillar jag vin och natur – jag fiskar gärna i Göteborgs skärgård. Vi har en dröm om att hitta ett fint västkusthus med stengrund nära havet inte alltför långt från stan.
Vad konsumerar du helst för kultur?
Man kan säga att jag är allmänt kulturintresserad, jag gillar teater och uppskattar musikaler. Mest imponerad blir jag av enmansteater, det är fantastiskt att som skådespelare kunna behålla skärpan och engagemanget hos publiken ensam under så lång tid. Vad gäller film ser jag gärna mer okonventionella alster som visas på exempelvis Göteborgs filmfestival. Jag går också gärna på museum, ser på konst och lyssnar på symfoniorkester.
Stockholm
Daniel Ström
Daniel, berätta om din yrkesbakgrund!
Jag pluggade automation och mekatronik på Chalmers och fick en utbildning som spände sig över många tekniska discipliner och det kan nog sägas vara ett tema på min karriär. Efter att ha jobbat i bland annat bilindustrin och inom processteknik på kärnkraftverk och raffinaderier hamnade jag i järnvägsfordonsbranschen 2016 och där har jag stannat kvar sedan dess. Jag arbetar nu som teknisk projektledare inom ett projekt för midlife-uppgradering av tunnelbanefordon.
Hur kom det sig att du hamnade hos oss på STHK?
Jag fick ögonen på er i och med att jag jobbade tillsammans med en STHK-konsult som talade mycket gott om er. Jag tyckte att ni verkade intressanta eftersom jag gillar mindre företag med korta beslutsvägar, jag tilltalades också av anställningsupplägget som påminner om att vara egen men under tryggare former.
Vad har du för drömprojekt?
Jag trivs med att arbeta med midlife-uppgradering av fordon och det skulle vara kul att vara med om ett stort sådant projekt, till exempel för pendeltåg. Denna typ av uppgraderingar brukar vara mer fokuserade och praktiskt inriktade än nyanskaffningar vilket tilltalar mig. Dessutom sträcker det sig över flera teknikområden vilket är spännande. Det skulle även vara intressant att lära mig mer om marksystem för järnväg, till exempel signalsystem som ERTMS.
Vad gillar du att göra på fritiden?
Jag har en relativt fysiskt aktiv fritid. Jag gillar att åka skidor och snowboard och var nyligen i Riksgränsen och åkte. Stigcykling i hemmaskogarna är också kul. Annars blir det en hel del fixande med hus och trädgård.
Stockholm
Per Södrén
Hej Per, berätta om din yrkesbakgrund!
I grunden har jag en kandidatexamen i datavetenskap och jag har en Master of Science, Computer Science från UCCS. Jag har mestadels jobbat med programvara och systemfrågor inom signalsystem, främst ERTMS.
Jag började med några år på tvärbaneprojektet hos en stor signalsystemsleverantör, men de senaste tjugo åren har jag i princip bara arbetat med olika aspekter av ERTMS. Det har varit utveckling, systemtest, systemintegration, testledare, validering, ombordsystem, ställverk, RBC, manöversystem, hela kravbilden inklusive systemkravspecen SRS. Det är nästan enklare att säga vad jag inte jobbat med inom ERTMS. Jag har jobbat både på leverantörssidan och på beställarsidan, det vill säga Trafikverket.
Min grundplan är egentligen att helt enkelt lära mig hela ERTMS-systemet, och där är jag väl på ganska god väg.
Jag är ingen exceptionell programmerare, utan jag gillar att ägna mig åt kravbilden och komplexiteten med så många integrerade system som ska fungera på ett säkert sätt tillsammans. Och att förstå helheten och genom tillståndsmaskiner och kontrollerade gränssnitt skapa säkra och effektiva lösningar.
Vad förde dig till oss på STHK?
Jag har varit underkonsult hos STHK med egen firma under en tid så helt nytt för mig är inte företaget. Men jag var sugen på att göra något nytt och få tillgång till en bredare palett av uppdrag än jag hade som egen. Dessutom kände jag flera nuvarande kollegor och visste att det är ett trevligt och kunnigt gäng.
Vad har du för drömuppdrag, när trivs du bäst?
Jag trivs när jag får skriva komplexa funktioner, lösa komplexa problem och driva förbättringsarbete av ERTMS-standarden. Till exempel skulle jag vilja jobba mer med interoperabilitet inom EU och minimera verifieringsarbetet mellan leverantörer mot verken i respektive land. Det vore kul att jobba mer med utrullningarna i Finland, Norge och Danmark.
Vad gör du på din fritid?
Jag ägnar mig gärna åt familjen, det vill säga frun och sonen. Vi tillbringar gärna tid i Portugal som min fru kommer i från och där vi har en lägenhet. Släkten har även tillgång till en fastighet i mina gamla hemtrakter i Avesta så där är vi också en del. Och så gillar jag att spela golf!
Stockholm
Anders Woungerecht
Berätta om din bakgrund!
Jag har länge varit intresserad av teknik och fordon och det började egentligen med ett intresse för själva körningen. Jag tycker om att köra alla olika sorts fordon – som motorcykel, båt och bil – och jag har tävlat i motocross, enduro samt superbike. Jag noterade i tidig ålder att ju bättre teknik desto snabbare blir man, och om man – som jag – är en tävlingsmänniska faller det sig naturligt att vilja lära sig mer om hur man optimerar tekniken.
Jag läste el-teleteknik med styr- och reglerinriktning på gymnasiet och har sedan dess jobbat mycket med kyla, värme och ventilation i eget företag. Främst i fastighetsbranschen men sedan 20 år tillbaka har jag även varit verksam i tågbranschen.
Nu kände jag att tiden var mogen att lämna egenföretagandet och söka ett större sammanhang och då passade erbjudandet från STHK perfekt.
I vilket sammanhang trivs du bäst?
Jag gillar när saker fungerar och man får ut maximalt av materialet. Den känslan av välbefinnande söker jag i mitt arbete och jag vill analysera hur man kan nå dit. Det kan till exempel handla om att ett tågfordon levereras i tid eller avgår enligt tidtabell. Jag är nog lite av en perfektionist på det sättet.
Vad fick dig att välja STHK och Welado?
Jag kommer ju från en egenföretagarbakgrund så det jag sökte var ett socialt sammanhang och en gemenskap med andra kompetenta människor inom liknande område.
Vad gillar du att göra på fritiden?
Jag älskar som sagt att köra, helst motorcykel som exempelvis enduro. Annars gillar jag att utöva alla möjliga sporter och så snickrar jag gärna på landstället i Vaxholm.
Har du något budskap du vill skicka till vår bransch?
"Plan the work, work the plan" – lägg tid på planering. Tågbranschen måste jobba på förtroendet från den lilla människan som inte ska drabbas av onödiga förseningar på grund av bristande planering, och där är vi med och hjälper till.
Stockholm
Håkan Älvegran
Berätta om din yrkesbakgrund!
Efter att studerat elektroteknik på KTH blev mitt första jobb på dåvarande Adtranz (senare Bombardier och Alstom). Jag lockades av komplexiteten i produkten eller snarare hela järnvägssystemet. Det är en gedigen, konkret produkt och det får stora konsekvenser om det inte fungerar.
Jag kastades rakt in i installation och fälttester av ett ombordsystem i Tyskland, så det var lite av en rivstart. Sedan blev det test av ombordsystem i Taiwan några år. Jag stack emellan några år med programmering och test av satellitkommunikationssystem mest för att prova något annat.
Då ringde Magnus Lille från STHK. Han och John Adolfsson höll på att starta upp sin verksamhet och ville ha med mig. Det lät spännande att prova konsultrollen inom signalbranschen som jag ju var bekant med. Detta var år 2010 och jag har stannat på STHK sedan dess.
Det har blivit en del jobb med test och driftsättning på Haparandabanan och nu är jag sedan några år teknisk specialist inom ERTMS på Trafikverkets testbana där alla ombordsystem i Sverige testas. Jag är även involverad i Öresundsbro-projektet. Det är ett utmanande projekt i och med att tågen passerar en nationsgräns och dessutom har ombordsystem från olika leverantörer.
Vad är bäst med att jobba på STHK?
Friheten. Och att vi har kul tillsammans. Jag tycker också att det är spännande med samarbetet med Welado och att vi ger oss in i nya teknikområden och i nya länder. Det kanske skapar någon möjlighet att vidga sina vyer så småningom.
Det har verkligen varit en spännande resa att följa företaget från att vi var tre till att vi nu är nästan 50 personer.
Vad har du för drömuppdrag?
Jag är ganska inkörd på signal och ERTMS men det skulle vara kul att vara med vid införandet av ERTMS i andra länder. Finland ligger ju nära till hands eftersom Welado- och STHK-kollegor redan är involverade i det projektet. Även Norge vore intressant. Jag tror jag kan bidra med erfarenheter från det svenska införandet av ERTMS, allt ifrån utveckling till införande, jag har ju varit med länge i arbetet i Sverige.
Marksystem lockar mest just nu. Och så gillar jag när jag få jobba både teoretiskt och praktiskt. Allmänt tycker jag att branschen behöver folk som är intresserade av praktiken och tillämpningen, så att det inte bara blir en teoretisk produkt.
Vad gillar du att göra på din fritid?
Jag är allmänt sportintresserad och det blir mycket innebandy. Jag är tränare för ungdomar och jag spelar själv i veteranserien.
Och så gillar jag att åka skidor alpint, jag ser till att åka minst ett par gånger om året. Vi har haft många fantastiska skidresor med STHK genom åren.
Annars är jag nybliven husägare och då finns det alltid saker att göra.
Sammanfatta dig själv i din yrkesroll
Praktisk utförare, kan detaljer men är generalist, har bred kunskap om hela järnvägssystemet.
Har du någon okänd talang eller intresse?
Jag kan jonglera!
Favoritmusik?
Jag gillar melodiös hårdrock, till exempel Volbeat.
Favoritfilm?
Ser gärna actionfilm som James Bond och liknande.
Om du fick ge ett kort medskick till branschen, vad skulle det vara?
Jag tycker att man borde överväga att hjälpa operatörerna finansiellt med ombordsystem för ERTMS.
Stockholm
Stefan Öqvist
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag är uppväxt i järnvägsknuten Ånge men flyttade till Stockholm 1984. Efter ett sidospår som dieseltekniker på Scania i Södertälje började jag ganska snart på SJ i Hagalund och där blev jag kvar ganska länge. Jag jobbade då som instruktör och med fordonsunderhåll och sedan dess har jag specialiserat mig mer och mer på fordon.
Jag har till exempel haft materialansvar för Y31 på Kustpilen, och jag byggde upp verkstaden för X3-fordonen på Arlanda Express med ansvar för materialförråd, och byggde upp deras MPS-system i Maximo. Men framför allt har jag jobbat mycket med fordonsbesiktningar av hela flottor som till exempel X55 (FAI, First Article Inspection), X2000, spårvagnarna A35 och A36 samt tunnelbanetågen C30.
Vad har du för drömprojekt?
Jag tyckte att X55-projektet där jag var med hela kedjan från svetsad plåt till färdigt levererat fordon var väldigt kul och intressant. Den typen av projekt där man är med under hela processen upplever jag gärna igen.
Vad är din bild av STHK?
Jag hade under en tid funderat på att starta eget men inte riktigt vågat steget. Nu får jag på sätt och vis göra det på STHK fast med ett skyddsnät och ett socialt sammanhang men utan att förlora flexibiliteten och påverkan över mina uppdrag och min utveckling.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag är en riktig friluftsmänniska. Jag gillar att vandra och har till exempel gått Kungsleden två gånger fast i olika etapper och varit uppe på Kebnekajse tre gånger. Jag gillar också att spela golf och åka långfärdsskridskor. Vi har en stuga i Lofsdalen som vi besöker så ofta vi har möjlighet för att ägna oss åt friluftsliv som till exempel skoteråkning och skidor både på längden och utför. På sommaren blir det vandring och MTB downhill i Lofsdalen bike park.