STHK utrustar snöslunga med ERTMS

STHK deltar i ett antal integrationsprojekt där vi stöttar våra kunder i processen att installera ombordutrustningen ETCS för signalsystemet ERTMS, och få den godkänd för drift på det nationella järnvägsnätet. I den här artikeln kommer vi att berätta lite om hur vi har hjälpt Matisa och Zaugg med godkännande av utrustningen på en snöslunga som Trafikverket ska använda på Malmbanan som är på väg att utrustas med ERTMS.
Kraftig snöslunga för tuffa förhållanden
Snöslungan heter närmare bestämt Zaugg ZRR 10000 M och är ett samarbete mellan de schweiziska företagen Zaugg och Matisa. Fordonet trafikerar Malmbanan i allra nordligaste delen av Sverige med hemvist i Abisko.
Kraftfulla maskiner av denna typ är avgörande för att kunna hålla trafiken öppen vintertid på den hårt väderutsatta Malmbanan, som går över kalfjäll där kraftiga snöfall och hårt snödrev kan skapa drivor på flera meters höjd. Snöslungan kan hantera 7500 ton snö i timmen och tillhör de kraftigaste i världen.
Bild: Copyright © ZAUGG AG EGGIWIL
Tekniska data:
Längd: 16,5 meter
Vikt: 70 ton
Kapacitet: 7500 ton snö per timme
Maximal röjningshastighet: 20 km/tim
Maximalt röjningsmått: Höjd 365 cm, bredd 600 cm
Maximal transporthastighet: 70 km/tim
Drivmedel: Diesel, tank för 3500 liter
Motorer: 2 stycken á 470 kW (630 hk)
STHK:s bidrag i processen
Snöslungan har använts framgångsrikt under ett antal år, men nu när utrullningen av signalsystemet ERTMS påbörjats på Malmbanan krävs att ombordutrustningen anpassas för att köra med detta system.
Matisa anlitade STHK för stöttning genom processen att få ombordsystemet godkänt av Transportstyrelsen. STHK är väl förtrogna med de tekniska aspekterna kring ERTMS och ETCS-systemet som i detta fall levereras av Hitachi. STHK har även mycket erfarenhet av godkännandeprocessen och har ett upparbetat kontaktnät med inblandade intressenter.
Sammanfattningsvis hjälper STHK till med följande:
- Framtagning av safety case och övrig dokumentation till assessor
- Validering
- Support genom godkännandeprocessen, bland annat deltagande vid assessment och åtgärdande av synpunkter från assessment
- Verifiering av funktionen
- Kunskap om godkännandeprocessen, ETCS-systemet och de gällande europeiska CENELEC-standarderna
En sak som är viktig att påpeka är att STHK inte har varit delaktiga i kravställningen. Detta för att inte skapa en otillåten beroendesituation.
Bemanning
Projektet leds av Pascal Drexler på Matisa och på STHK är Frank Steiner uppdragsansvarig. STHK har bidragit med fler kompetenser som har hjälpt till för att driva projektet framåt, till exempel säkerhetsexpert, verfierare och teknikspecialist.
Projektledaren på Matisa kommenterar
Pascal Drexler är projektledare på Matisa.
Hur kom ni fram till att anlita externt stöd och STHK?
– Anledningen var att vi behövde en fungerande och beprövad process som vi kunde utgå ifrån för att effektivt kunna få fordonet godkänt. Nu kunde vi utgå från STHK:s etablerade process med beståndsdelar som validering och verifiering, ändringshantering och formell validering exempelvis.
Hur har samarbetet fungerat?
– Det har varit ett mycket bra samarbete och STHK har bidragit med mycket kunskap. Vi har lärt oss mycket, både om godkännandeprocessen men även om verifiering, validering och säkerhet. Detta tar vi med oss i framtiden.
Har det funnits någon speciell utmaning?
– Fordonet kan köras i två riktningar men också från två olika förarbord. Det var framför allt det senare som var en teknisk utmaning att få till, och det krävdes en del lösningar tillsammans med systemleverantören.
I vilket läge befinner sig projektet nu?
– Projektet är nära slutförande. Assessment har gjorts där ett antal mindre punkter noterades som håller på att åtgärdas. Fordonet planeras att tas i trafik 2025.