Stefans fordonskunskap tål närmare besiktning
Berätta om din yrkesbakgrund!
Jag är uppväxt i järnvägsknuten Ånge men flyttade till Stockholm 1984. Efter ett sidospår som dieseltekniker på Scania i Södertälje började jag ganska snart på SJ i Hagalund och där blev jag kvar ganska länge. Jag jobbade då som instruktör och med fordonsunderhåll och sedan dess har jag specialiserat mig mer och mer på fordon.
Jag har till exempel haft materialansvar för Y31 på Kustpilen, och jag byggde upp verkstaden för X3-fordonen på Arlanda Express med ansvar för materialförråd, och byggde upp deras MPS-system i Maximo. Men framför allt har jag jobbat mycket med fordonsbesiktningar av hela flottor som till exempel X55 (FAI, First Article Inspection), X2000, spårvagnarna A35 och A36 samt tunnelbanetågen C30.
Vad har du för drömprojekt?
Jag tyckte att X55-projektet där jag var med hela kedjan från svetsad plåt till färdigt levererat fordon var väldigt kul och intressant. Den typen av projekt där man är med under hela processen upplever jag gärna igen.
Vad är din bild av STHK?
Jag hade under en tid funderat på att starta eget men inte riktigt vågat steget. Nu får jag på sätt och vis göra det på STHK fast med ett skyddsnät och ett socialt sammanhang men utan att förlora flexibiliteten och påverkan över mina uppdrag och min utveckling.
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag är en riktig friluftsmänniska. Jag gillar att vandra och har till exempel gått Kungsleden två gånger fast i olika etapper och varit uppe på Kebnekajse tre gånger. Jag gillar också att spela golf och åka långfärdsskridskor. Vi har en stuga i Lofsdalen som vi besöker så ofta vi har möjlighet för att ägna oss åt friluftsliv som till exempel skoteråkning och skidor både på längden och utför. På sommaren blir det vandring och MTB downhill i Lofsdalen bike park.